خانه > پایگاه دانش > کتاب اصول و مهارت‌های اساسی کوچینگ سازمانی
کتاب اصول و مهارت‌های اساسی کوچینگ سازمانی

کتاب اصول و مهارت‌های اساسی کوچینگ سازمانی

کوچینگ شما را توانمند می‌کند تا بتوانید به افراد کمک کنید تا به‌جای آن‌که در اشتباهات گذشته درجا بزنند، با اقدامات جدید در آینده موفق شوند. «مارشال گلداسمیت»

در دنیای امروز، کوچینگ در زندگی و سازمان دیگر یک گزینه نیست، بلکه یکی از الزامات بسیار مهم و تعیین کننده در شکوفایی سرمایه های انسانی و سازمان هاست. مترجمان این کتاب کوشیده اند تا جویندگان توسعه ی شخصی و مدیران سازمانی را با چهار اصل بنیادین کوچینگ زندگی (اعتماد، استعدادهای پوشیده، تعهد و اجرا) و هفت مهارت کوچینگ سازمانی اعتمادسازی، به چالش کشیدن انگاره های ذهنی، جست وجوی شفافیت راهبردی، اجرای بی کم وکاست، ارائه ی بازخورد مؤثر، به کار گرفتن استعداد نهفته و پیشروی از خوب به عالی) آشنا کنند. زیبایی و سودمندی کتاب در این نکته است که مخاطب هوشمند می تواند اصول و مهارت های ارائه شده را در تمام رویکردها و قلمروهای کوچینگ استفاده کند. نویسنده ی کتاب با تسلط خوب در حیطه های گوناگون کوچینگ، به بهترین شکل توانسته است ضرورت به کارگیری کوچینگ در رشد و شکوفایی افراد و سازمان ها و همچنین کارکردهای آن را نشان دهد.

مقدمه‌ی مترجمان

سیمپسون همانند ارسطو برای شناساندن موضوع از نقطه‌ی مخالف آن شروع می‌کند، یعنی ابتدا به ما می‌گوید که کوچینگ چه چیزی نیست.

  • کوچینگ، به این خاطر که شما دارای قدرت و اختیار عمل یا صاحب پست سازمانی خاصی هستید، دستور دادن به دیگران نیست.
  • کوچینگ به معنی «حل مشکلات یک نفر» نیست.
  • کوچینگ به معنی ایجاد وابستگی یا «درمان‌‌های بی انتهای افراطی» نیست.

کوچینگ به ساختن یک رابطه بر اساس اعتماد، بیرون کشیدن و به کار انداختن توانمندی‌ها و ظرفیت‌های یک فرد، به وجود آوردن تعهد و به اجرا در آوردن اهداف مدنظر فرد است.

سیمپسون کتاب را در دو بخش ارائه کرده است. در بخش نخست ما را با چهار اصل کوچینگ 1- اعتماد 2- استعدادهای نهفته، 3- تعهد و 4- اجرا و چگونگی به کارگیری آن‌ها در فرایند کوچینگ آشنا می‌کند.

در بخش دوم کتاب، نویسنده به‌طور صریح اعلام می‌کند که هر کوچ ماهری برای کمک به تغییر و دگرگونی افراد در سطح فردی، تیمی و سازمانی به هفت مهارت اساسی نیاز دارد. این هفت مهارت اساسی عبارتند از:

  1. اعتمادسازی.
  2. به چالش کشیدن انگاره‌های ذهنی.
  3. جستجوی شفافیت و راهبردی.
  4. اجرای بی‌کم و کاست.
  5. ارائه‌ی بازخورد مؤثر.
  6. به‎‌کارگرفتن استعداد نهفته.
  7. پیشروی از خوب به عالی

درباره‌ی نویسنده

مایکل کی. سیمپسون در 25 سال گذشته، برای بسیاری از کسب و کارهای برتر جهانی یکی از متخصصان برتر راه‌بری و کوچینگ سازمانی بوده است. او به عنوان یک نویسنده، سخنران، کوچ و مشاور ارشد در مؤسسه‌ی فرانکلین کاوی به مدت سه سال در هیئت علمی مؤسسه در کنار دکتر استیون کاوی، دکتر رام چاران و دکتر میت نورگارد، در گردهمایی راه‌بری اجرایی (سازمان) مؤسسه، مشغول تدریس بوده است. مایکل علاوه بر تجربیات عملی و حقیقی خودش در دنیای کسب و کار، به عنوان استادیار در مدرسه‌ی کسب و کار کالج کلمبیا و استاد دانشگاه فن‌آوری چین جنوبی در گوانگژوی چین، فراست علمی و دانشگاهی را نیز به کارش وارد کرده است.

درباره‌ی مترجمان:

دکتر علی صاحبی، دارای مدرک دکترای روان‌شناسی بالینی و کوچ بین‌المللی است. ایشان مربی ارشد موسسه بین‌المللی ویلیام گلسر (موسسه آموزش تئوری انتخاب، واقعیت درمانی و مدیریت راه‌برانه) و بنیانگذار شعبه موسسه ویلیام گلسر در ایران است. دکتر صاحبی 53 کتاب ترجمه و تالیف نموده که از جمله آنان تمامی آثار دکتر ویلیام گلسر در حوزه تئوری انتخاب است.

امیر پهلونژاد دارای مدرک کارشناسی ارشد مشاوره و کوچ بین‎‌المللی و کاندیدای دکترای تخصصی مشاوره و راهنمایی است. ایشان عضو هیئت علمی موسسه بین‌المللی ویلیام گلسر است. آقای پهلونژاد در طی دو دهه گذشته به بنگاه‌های اقتصادی به نام ایرانی و بین‌المللی در حوزه مدیریت منابع انسانی و توسعه مدیران خدمات مشاوره و کوچینگ ارائه داده و کارگاه‌های بسیاری را در حوزه راه‌بری برای آن‌ها اجرا کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *