خانه > پایگاه دانش > کتاب کوچینگ زندگی
کتاب کوچینگ زندگی

کتاب کوچینگ زندگی

برتر از دیگران بودن شرافت و بزرگ منشی نیست، بزرگ منشی راستین این است که از خود قبلی‌ات برتر باشی. «ضرب المثل هندی»

کوچینگ چیست؟

در یک تعریف کلی، کوچینگ یعنی کمک به توانمندسازی انسان‌ها تا با طراحی چشم‌انداز بزرگ زندگی خود، بتوانند اهداف مثبت خود را کشف و شناسایی کرده و آنگاه در جهت تحقق آن گام عملی بردارند. امروزه بیشتر افراد به جستجوی پاسخی برای این پرسش هستند که چگونه می‌توانند زندگی خود را به طور کلی بهبود ببخشند؟ برخی‌ها امیدوارند تا زندگی حرفه‌ای خود را بهبود ببخشند و شغل خود را توسعه دهند، برخی‌ها می‌خواهند در محیط کار کنونی خود رشد کنند تا مدیر و یا سرپرست مؤثرتری باشند، برخی‌ها به عنوان صاحبان مشاغل و کسب و کار به دنبال توسعه مؤثر شرکت و سازمان خود هستند، بسیاری‌ نیز به دنبال رضایتمندی شخصی، بهزیستی و شادکامی پایدار می‌گردند، از این رو هر روزه افراد بیشتری به دنبال راهنمایی و هدایت حرفه‌ای، علمی و روشمند هستند تا یک زندگی همه جانبه بهتری برای خود بسازند.

کوچینگ هرگز به معنای آموزش صرف نیست، بلکه به معنای «ایجاد شرایطی برای یادگیری و رشد» است. این یادگیری و رشد گاهی در سطح فردی و برای ارتقای زندگی و پیشرفت در قلمروهای مختلف زندگی (مالی، سلامت، شغلی-‌حرفه‌ای، معنویت، خانواده، فرزندپروری، همسرداری و…) انجام می‌گیرد و گاهی در سطح سازمانی و به منظور افزایش عملکرد و پیشرفت فرد در سازمان. در حقیقت کوچینگ فرآیندی علمی است برای آزاد کردن توان و استعدادهای درونی افراد در جهت بهینه و بیشینه‌سازی عملکرد آن‌ها که در دو سطح فردی و سازمانی به کار گرفته می‌شود. در هر حال چه رشد و شکوفایی شخصی، چه توسعه شرکت و کسب و کار خود، در همه حالت افراد نیازمند رشد، تغییر، تحول و حرکت از شرایط موجود به شرایط مطلوب هستند. از این رو همگان نیازمند نقشه راه، ابزار و مهارت‌های لازم هستند.

مقدمه‌ی مترجمان

هدف اصلی ما از تدوین این کتاب تسهیل یادگیری و توسعه عملکرد خواننده بوده است. قصد اصلی ما این است که با تمرین‌های بجا و کاربرگ‌های ویژه، خودآگاهی خواننده را ارتقاء داده و به او کمک کنیم تا گزینه‌های خود را در هریک از قلمروهای مختلف زندگی‌اش شناسایی کند. از این طریق شما می‌توانید مهارت‌های خود را توسعه داده  و دیدگاه‌ها و رفتارهای خود را تغییر دهید. هدف اصلی کوچینگ از میان برداشتن شکاف بین توانمندی‌های بالقوه افراد و عملکرد نهایی آنهاست. از این رو نیّت اصلی ما از تهیه این کتاب این است که شما را تشویق کنیم تا مسئولیت رشد و شکوفایی خود را بپذیرید، خودِ توانمندتان را تجربه کنید، به سراغ یادگیری بروید، در حل مسائل خلاق باشید، تصمیمات عالی اتخاذ کنید و از تمام پتانسیل خود بهره ببرید.

در این کتاب به کوچینگِ خود، که گام نخست یک زندگی مسئولانه محسوب می‌شود و بخشی از فعّالیت‌های روزانه هر انسان خواهان رشد و ترقی است، می‌پردازیم.

هر گام این کتاب دارای دو بخش است. بخش نخست، تئوری زیربنایی و مولفه‌های اساسی راه‌بری شخصی را در آن گام توضیح می‌دهد. و بخش دوم، شامل تمرین‌های آن گام است.

درباره‌ی مترجمان

دکتر علی صاحبی

دکتر علی صاحبی، دارای مدرک دکترای روان‌شناسی بالینی و کوچ بین‌المللی است. ایشان مربی ارشد موسسه بین‌المللی ویلیام گلسر (موسسه آموزش تئوری انتخاب، واقعیت درمانی و مدیریت راهبرانه) و بنیانگذار شعبه موسسه ویلیام گلسر در ایران است. دکتر صاحبی 53 کتاب ترجمه و تالیف نموده که از جمله آنان تمامی آثار دکتر ویلیام گلسر درحوزه تئوری انتخاب است.

امیر محمد پهلونژاد

امیر محمد پهلونژاد دارای مدرک کارشناسی ارشد مشاوره و کوچ بین المللی و کاندیدای دکترای تخصصی مشاوره و راهنمایی است. ایشان عضو هیئت علمی موسسه بین‌المللی ویلیام گلسر است. آقای پهلونژاد در طی دو دهه گذشته به بنگاه های اقتصادی بنام ایرانی و بین المللی در حوزه مدیریت منابع انسانی و توسعه مدیران خدمات مشاوره و کوچینگ ارائه داده و کارگاه های بسیاری را در حوزه راه‌بری برای آنها اجرا کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *