خانه > پایگاه دانش > 5 راهبرد برای تقویت روابط انسانی و اجتماعی مثبت
5 راهبرد برای تقویت روابط انسانی و اجتماعی مثبت

5 راهبرد برای تقویت روابط انسانی و اجتماعی مثبت

یکی از عادات انسان‌های شادمان ساختن روابط بین فردی بسیار خوب و عمیق در حوزه دوستی، خانواده و… است. یک فرد شاد به احتمال زیاد حلقه روابط خانواده و روابط صمیمی‌اش به‌طور فوق‌العاده‌ای بهتر از دیگران است.

در نتیجه پژوهش‌های بسیاری درباره این موضوع ثابت شده است که پرورش و گسترش روابط با اطرافیان به شادمانی بیشتر، امید به زندگی و خوش‌بینی ما کمک می‌کند.

چرا پیوند های اجتماعی تا این اندازه برای نیک‌زیستی مهم است؟ چگونه می‌توان این‌ ویژگی افراد شادمان را الگو قرارداده و تجربه کنیم؟

پژوهش‌ها ثابت کرده که هیچ مکانیزمی برای کنار آمدن با مشکلات، بیشتر از درمیان گذاشتن و به اشتراک گذاشتن یک مشکل(مسئله) با یک دوست یا شخصِ صمیمی در زندگی موثر نیست. حمایت اجتماعی می‌تواند ملموس/عینی، عاطفی و اطلاعاتی باشد. در واقع انسان‌هایی که دارای حمایت اجتماعی قوی هستند، سلامت‌تر بوده و عمر طولانی‌تری دارند.

تقویت روابط اجتماعی

5 راهبرد برای تقویت روابط : 

  1. وقت بگذارید.
  2. ستایش، قدردانی و مهر خود را بیان کنید.
  3. تعارض را مدیریت کنید.
  4. یک زندگی درونی با یکدیگر به اشتراک بگذارید.
  5. روی آینده خوب سرمایه‌گذاری کنید.

    1. وقت بگذارید.

    اولین توصیه این است که به خودتان تعهد بدهید که با یکدیگر زیاد صحبت کنید و دقایقی از روز را به بیان قدردانی و تشکر از دوستان و اطرافیان اختصاص دهید .

    می‌توانید از یک ساعت در هفته شروع کنید و سپس به مرور آن‌ را افزایش دهید.

    مثلا می‌تواند به همین سادگی بیان شود: ممنون از اینکه این ماه صورت حساب‌های برق و آب را پرداخت کردی.

    به این‌صورت می‌توانید بدون استرس و تنش از مشکلات و تفاوت نظرهای خود صحبت کنید. از لحظات مختلف زندگی خود از جمله پیاده‌روی و زمان‌های استراحت و زمان گذاشتن برای خود بهره‌مند شوید.

    راه‌های متعددی برای کنار گذاشتن وقت برای صحبت کردن با اطرافیان وجود دارد. بهترین راه این است که طبق توافق دو طرفه بر روی یک زمان، با یکدیگر به توافق برسید و  در آن موقع تحت هر شرایط طبق یک تعهد دو طرفه با یکدیگر صحبت کنید.

    راه دوم این است که هنگام انجام کارهای فردی مانند تماشای تلویزیون و گوش دادن به موسیقی را با یکدیگر سپری کنید. برای مثال با خانواده فیلم تماشا کنید و یا به همراه همسر خود موسیقی مورد علاقه‌تان را پخش کنید. اما نباید بگذارید وب‌گردی و تلویزیون و این قبیل سرگرمی‌ها به کیفیت روابط و وقت گذراندن شما آسیبی وارد کند.

    2. ستایش، قدردانی و مهر خود را بیان کنید.

    هر فردی مجموعه‌ای از ویژیگی‌های مثبت و رفتارهای قابل بهبود است. مهم این است که در رابطه  خود بر روی نقاط مثبت تاکید کنید. 

     شما همواره امکان بیان ستایش و قدردانی از دیگران را دارید و این کار را به روش‌های متعدد می‌توانید انجام دهید. ستایش اصیل و واقعی از طرف مقابل نه تنها باعث خوشحالی آن فرد می‌شود بلکه محرک و الهام بخش اوست تا  برای بهبود رابطه و نزدیک‌تر شدن به خود ایده‌آل تلاش کند.

    3. تعارض را مدیریت کنید.

    زوج‌های شادمان الزاماً کمتر یا بیشتر از زوج‌های ناشاد دعوا نمی‌کنند. آن‌ها فقط به شیوه‌ای متفاوت مشکلات را  حل می‌کنند. تعارض در زوج‌های ناشاد به این‌ صورت است که تعارض با یک مشاجره شدید شروع می‌شود و سپس انتقاد، تحقیر، تمسخر، چشم غره رفتن و چپ چپ نگاه کردن، دشنام دادن و… روش های بسیاری برای کاهش میزان هیجان منفی، گفتگوی سالم، مدیریت تعارض بین فردی وجود دارد که استفاده از آن در بحث و جدل زوج های شادمان دیده شده است.

    4. یک زندگی درونی با یکدیگر به اشتراک بگذارید.

    عناصری که شما را به یکدیگر پیوند می‌دهد را پیدا کنید و یک حس عمیق درونی از آیین‌ها، رویاها و اهداف مشترک با یکدیگر ایجاد کنید. شما دو نفر با یکدیگر رشد می‌کنید، در زندگی جهت‌های جدیدی می‌گیرید و با یکدیگر خطر می‌کنید. همچنین مفروضه‌ها و باورهایتان را به چالش می‌کشید و با یکدیگر مسئولیت می‌پذیرید.

    5. روی آینده سرمایه گذاری کنید.

    این راهبرد شامل این است که موفقیت‌های شریک عاطفی، اعضای خانواده و دوستانتان را با لذت و خوشحالی ببینید. به شیوه‌ای فعالانه-سازنده به رخدادهای مثبت زندگی همسر یا دوستتان پاسخ بدهید و با علاقه و هیجان به داستان‌های آن‌ها گوش بدهید و مشوق و همراه باشید نه بی‌تفاوت و منفعل. به طور کل توصیه می‌کنیم وقت و انرژی بیشتری برای ساختن و نگهداری از روابط انسانی صرف کنید.

    انسان‌هایی که هر روز ملاقات می‌کنید را یادداشت کنید و مشخص کنید چه چیزی از آن‌ها فهمیده‌اید، چه‌چیز از آن‎ها آموختید و از کدام خصوصیت آن‌ها خوشتان آمده است و چگونه می‌توانید رابطه‌ای غنی و موثر با آن‌ها بسازید.

    کلام آخر

    تقویت روابط اجتماعی یک مهارت اساسی در زندگی است که در تعامل با دیگران و رشد فردی و اجتماعی تأثیرگذار است. چند راه برای تقویت روابط اجتماعی وجود دارد مانند بازخورد مثبت و مهارت‌های ارتباطی با دیگران که نیازمند ارسال بازخورد مثبت و به موقع است.

    همچنین، مهارت‌های ارتباطی مانند گوش دادن فعال و صحبت کردن موثر نیز برای ارتقای ارتباطات اجتماعی بسیار حیاتی هستند.

    منبع: کتاب کوچینگ زندگی مثبت2 |ناشر: نسل یاسان |نویسنده: امیر پهلونژاد

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *