خانه > پایگاه دانش > کتاب زندگی متعادل
<strong>کتاب زندگی متعادل</strong>

کتاب زندگی متعادل

طبیعت خود را با اصول ما هماهنگ نمی‌كند، بلكه ما هستیم كه باید خود را با اصول حاكم بر طبیعت هماهنگ كنیم. یكی از مهم‌ترین آن‌ها اصل تعادل و زندگی متعادل است. علی صاحبی و امیر پهلونژاد با ترجمه این اثر كلاسیك ارزشمند از لیندا و ریچاردآیر كوشیده‌اند تا اهمیت دستیابی به زندگی متعادل و همه جانبه و تبدیل شدن به یك انسان متعادل را به خوانندگان نشان دهند. زندگی خوب و خوش و معنادار، زندگی متعادل است و ما انسان‌ها در سایه زندگی متعادل می‌توانیم به فرد ایدئال خود تبدیل شویم، به رشد و شكوفایی دیگران كمك كنیم و این مسیر شگرف و نشاط‌آور را تا آخر عمر ادامه دهیم. خوانندگان می‌توانند اصول و ابزار معرفی شده در این كتاب را در زندگی خود به‌كار گیرند و نتایج ارزشمند آن را تجربه كنند. «تعادل» یك كلید است.

زندگی متعادل چیست؟

در نگاهی کلی، مقصد و هدف تمام فعالیت‌‌های ما دستیابی به احساس خشنودی است؛ اما در زمانۀ سرعت، رقابت و تلاش‌های بی‌امان برای رسیدن به انواع دستاوردها، از پیشرفت و ثروت، تا قدرت و جاه و جلال، شاید صحبت از زندگی متعادل کمی عجیب باشد. وضعیت امروز زندگی بشر چندان خوشایند نیست و بزرگسالانی که امروز در سراسر جهان زندگی می‌کنند، نسل خشنودی نیستند. بیشتر ما در شرایط کنونی، در مقایسه با والدینمان، ثروت و درآمد و رفاه و به‌طور کلی دستاوردهای بیشتری داریم. در اروپا و غرب نیز وضعیت بر همین منوال است؛ ولی کسانی که احساس شادمانی، شادکامی، خشنودی و رضایت می‌کنند، بسیار اندک‌اند. نکتۀ عجیب در این‌جاست که در میان انسان‌های هدفمند، موفق و پردستاورد نیز اضطراب، افسردگی و اختلالات مرتبط با استرس به‌طور عجیبی افزایش یافته است.

شاید همان‌طور که نویسندگان این کتاب ادعا کرده‌اند، دلیل ناخشنودی این دسته از انسان‌ها سبک زندگی نامتعادل آن‌ها باشد. اگر به سبک زندگی بسیاری از افراد فعال و هدفمند جامعۀ خودمان نگاهی اجمالی بیندازیم، کاملاً مشخص است که در سبک زندگی امروز ما تعادل و توازن معنای کمتری دارد. وقتی تمام فعالیت‌های ما فقط پیرامون دستاوردهای گوناگون و بدون رعایت اولویت در هدفمندی باشد، با زندگی‌ای شلوغ و سرسام‎آور روبه‌رو خواهیم بود و بدون خودارزیابی، ذهن‌آگاهی و تغییر نگرش نمی‌توانیم در میان این‌همه شلوغی و سرعت خود را پیدا کنیم. تعادل و توازن به این معناست که هر چیزی در زندگی سر جای خودش باشد و به اندازۀ اهمیتش مورد توجه قرار گیرد، نه کمتر و نه بیشتر.

کتاب زندگی متعادل
کتاب زندگی متعادل

مقدمه مترجمان

در این کتاب، لیندا و ریچارد آیر درخصوص سرعت بالای زندگی و برنامه‌ریزی‌های انعطاف‌ناپذیر و گریز ما از خودمختاری و آزادی و خودانگیختگی به‌عنوان عوامل اصلی یک زندگی بدون نشاط و سرزندگی نام می‌برند. نویسندگان، پس از شناسایی متغیرهای درگیر در سبک زندگی متعادل، سبکی پویا، غنی و معنادار به نام «زندگی متعادل» را به ما معرفی می‌کنند. زندگی متعادل از دیدگاه لیندا و ریچارد آیر سه سطح متوازن و متعادل دارد:

1.تعادل در اولویت‌های اصلی زندگی (شغل، خانواده و خود)؛

2. تعادل بین برنامه‌ریزی و بی‌برنامگی یا خودانگیختگی؛

3. تعادل بین تلاش برای دستاوردهای و روابط انسانی.

نویسندگان بی‌توجهی به تعادل و توازن در این سه قلمرو مهم زندگی را عامل اصلی ناخشنودی نسل کنونی بشر می‌دانند و معتقدند که تأکید بیش از اندازه به رشد و پیشرفت و اهداف مبتنی بر دستاوردها، زندگی ما را از تعادل خارج کرده است و به‌رغم رفاه و امکانات مناسبی که در اختیار داریم، زندگی‌مان با شادکامی، نشاط و معناداری همراه نیست. از این‌رو، در بخش‌های مختلف کتاب با ذکر روایت‌هایی از زندگی‌های گوناگون و ارائۀ توصیه‌ها و تمرین‌های گوناگون، خوانندگان را به‌سوی زندگی متعادل و معنادار هدایت می‌کنند.

دربارۀ مترجمان

امیر پهلونژاد

امیر پهلونژاد دارای مدرک کارشناسی ارشد مشاوره و کوچ بین‌المللی و کاندیدای دکترای تخصصی مشاوره و راهنمایی است. ایشان عضو هیئت علمی موسسه بین‌المللی ویلیام گلسر است. آقای پهلونژاد در طی دو دهه گذشته به بنگاه‌های اقتصادی به نام ایرانی و بین‌المللی در حوزه مدیریت منابع انسانی و توسعه مدیران خدمات مشاوره و کوچینگ ارائه داده و کارگاه‌های بسیاری را در حوزه راه‌بری برای آن‌ها اجرا کرده است.

دکتر علی صاحبی

علی صاحبی

دکتر علی صاحبی، دارای مدرک دکترای روان‌شناسی بالینی و کوچ بین‌المللی است. ایشان مربی ارشد موسسه بین‌المللی ویلیام گلسر (موسسه آموزش تئوری انتخاب، واقعیت درمانی و مدیریت راهبرانه) و بنیانگذار شعبه موسسه ویلیام گلسر در ایران است. دکتر صاحبی 53 کتاب ترجمه و تالیف نموده که از جمله آنان تمامی آثار دکتر ویلیام گلسر درحوزه تئوری انتخاب است.

2 پاسخ به “کوچینگ چیست و چه کاربردی دارد؟   ”

  1. tarlan گفت:

    سلام امکان تخفیف روی دوره ها وجود دارد؟

    • کارشناس تولید محتوا گفت:

      سلام وقت بخیر لطفا صفحه‌ی مارو در اینستاگرام دنبال بفرمایید اطلاع‌رسانی‌ها اونجا انجام میشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *